X

VRmeer


Hoe zou het zijn om in een iconisch beeld rond te kunnen lopen?
Dit beeld kan bijvoorbeeld een foto, filmscène of schilderij zijn.

We gaan dit met Het Melkmeisje van Johannes Vermeer proberen te beantwoorden. We scheppen de mogelijkheid om in de ruimte waar deze scène zich afspeelt rond te kunnen lopen en daarmee jouw kijk op het schilderij te verrijken.

Waar begin je met de zoektocht?

Magic Realism Magic-Realism_68_schilder_melkmeisje_500_900

Het startpunt voor de beleving is de positie vanwaaruit Vermeer 'het Melkmeisje' waarschijnlijk heeft geschilderd. Vanuit deze positie zie je meer dan alleen het kader waarbinnen het schilderij is gemaakt. De ruimte buiten dit kader gaan we zo accuraat mogelijk reconstrueren. Vanaf het startpunt kun je dan opstaan en je in de ruimte begeven. Hierbinnen is het mogelijk rond te kijken en te ontdekken. De ontdekkingstocht kan jou iets vertellen over het schilderij, de ruimte die is gereconstrueerd en kun je een aantal elementen verplaatsen/toevoegen.

Wat is de kijkhoogte van Vermeer geweest?

Om deze vraag te beantwoorden hebben we naar verdwijnpunten gezocht en hebben we de horizon (H) bepaald.
Vanuit dit punt zijn we gaan reconstrueren en kwamen we tot de ontdekking dat de tafel niet rechthoekig is maar een schuine kant heeft. Dezelfde conclusie werd ook getrokken tijdens het bouwen van het grey-box model in 3D.

Magic Realism Magic-Realism_68_perspectief-vermeer

Magic Realism Magic-Realism_68_reconstructie

Accuraat reconstrueren

Magic Realism Magic-Realism_68_ouwe-troep

Uiteraard is onderzoek doen de basis. Een aantal voorwerpen worden via photogrammetry-techniek vastgelegd en aangepast om zo realistisch en accuraat mogelijk in de ruimte te laten verschijnen.

Als je het schilderij gaat nabouwen voor VR zijn details dus heel belangrijk.
Zo zijn er tegeltjes op de plint zichtbaar. Deze tegeltjes zijn voorzien van een Cupido. Er wordt verondersteld dat dit samen met de schenkkan en de stoof symbool staan voor de maagdelijke ontvankelijkheid en seksuele opwinding.

De plinten in de gereconstrueerde ruimte worden voorzien van tegels die de juiste voorstelling dragen. Bijzonder is dat de tegels, in tegenstelling tot de gebruikelijke tegels, geen hoek-ornamenten hebben. We hebben een serie tegels gereconstrueerd uit bestaande 17e eeuwse Cupido tegels om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven.   

Magic Realism Magic-Realism_68_plint-schilderij
Magic Realism Magic-Realism_68_tegel_orig
Magic Realism Magic-Realism_68_tegel_rest
Magic Realism Magic-Realism_68_tegels

Shader techniek

Magic Realism Magic-Realism_68_stappen_model

Shader techniek opbouw 

Vragen die we onszelf van tevoren stellen en waar ook het meeste tijd qua ontwikkeling zit zijn de volgende: 

- Hoe krijgen we het beste en meest accurate resultaat visueel gezien?
- Gaan wij een Vermeerse-olieverf effect projecteren of maken we het dynamisch?
- Als we het dynamisch maken, waaruit bestaat de verf-achtige structuur van Vermeer?
 
 
Projecteren
 

In de basis bestaat het overzetten van Vermeerse technieken uit het projecteren van het schilderij en de effecten daarvan op een 3D-model. Dit wordt gedaan in het programma Autodesk Mudbox. Een Educational en Studenten licentie is gratis beschikbaar op de website.
Delighting 

Wanneer dit eenmaal is gedaan is het zaak dat de belichting in de texture verdwijnt en plaats maakt voor een texture waar geen belichting is ingebakken. Dat is belangrijk omdat we de belichting dynamisch willen laten werken. Dat betekent effectief gezien, dat wanneer een lamp in de wereld een andere kant op schijnt, dat ook terug te zien is op alle 3D objecten.
Hiervoor zijn 2 mogelijkheden uitgeprobeerd.
 
a. Automatische delighting
b. Handmatige delighting. 

Handmatige delighting had meer het gewenste resultaat en dat is waar we nu voor zijn gegaan.
 
Magic Realism Magic-Realism_68_verschil

Shader opbouw 

Het accuraat krijgen van de Vermeershader is een proces waar we nog mee bezig zijn, maar het bestaat uit een aantal textures op een slimme manier gebruiken. 

1. weerkaatsing van licht moet op een verfmanier gebeuren (hiervoor gebruiken we een specularmap die vanuit een schilderij van Vermeer zelf is opgebouwd)
2. De korrelige opbouw van een schilderij wordt gesimuleerd middels een normal map. 
3. De texture van vermeer zonder belichting
4. Realistische materiaal waardes (zoals echte huid)
5. Vemeerse verflagen die als overlay op een model gecast worden.

Hieronder een filmpje waarin de opbouw van die shader als voorbeeld wordt neegezet.

Magic Realism Magic-Realism_68_belichting5

Early prototype VR demo

Nico Wester

Mediacollege Amsterdam

Gemaakt op 09-01-2019

Laatste aanpassing op 17-05-2019

X

Leuk dat je mee wilt denken, gebruik het onderstaande formulier om je vraag of suggestie in te dienen.