X

Lerarenopleiding VR

Aanleiding

Sommige dingen kun je alleen maar leren door te ervaren. Dat geldt ook voor het beroep van leraar. Maar de ene lerarenstage biedt een rijkere leeromgeving dan de andere. En hoe behandel je een thema in de opleiding waarmee tijdens de stage nog niet iedereen in aanraking is gekomen? Bovendien kan het helpen om voor de stage alvast een aantal scenario's beleefd te hebben. De Hogeschool van Amsterdam, Faculteit Onderwijs en Opvoeding (HvA FOO) en het Mediacollege Amsterdam slaan de handen ineen om hiervoor oplossingen te vinden.

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen lerarenopleidingen met behulp van virtual reality (VR) leraren in opleiding nog beter voorbereiden op de beroepspraktijk?

Uitgangspunten

  • Typerende lessituaties worden in 360-graden in beeld gebracht
  • De lessen zijn generiek en daarmee breed inzetbaar
  • Er wordt afgewisseld tussen student- en docent-perspectief
  • De VR video's worden ingebed in bestaande lesprogramma's
  • De VR video's worden op YouTube aangeboden zodat alle lerarenopleidingen ermee kunnen experimenteren

Mogelijkheden van VR

Wat wil je in beeld brengen? Waar gaat je aandacht naar uit? Hierbij geldt dat het ervaren van de groepsdynamiek (echt deel uitmaken van een klas, de rol van een leerling kunnen aannemen, voelen op welke manier spanningen ontstaan) een wezenlijk verschil vormt met reeds bestaande 'platte' films. Ook het ervaren van de consequenties van verschillende keuzes speelt hierbij een belangrijke rol. Begroet je wel of niet iemand die te laat komt? Wat gebeurt er met het verloop van je les als je ergens te veel of te weinig aandacht aan besteedt?

Eindproduct

De eerste video's staan online en zijn hier te bekijken!

Magic Realism Magic-Realism_71_Screenshot-2018-12-10-at-17
Magic Realism Magic-Realism_71_Screenshot-2018-12-10-at-17

'Met de ervaringen die we met dit experiment opdoen hopen we de meerwaarde van VR in praktijk te brengen. Verder dromend willen we het aantal producties uitbreiden om tot een kwalitatief en kwantitatief mooie database te komen, die voor elke HvA FOO docent en student laagdrempelig te bereiken is.'

Updates

Magic Realism Magic-Realism_71_img-20180214-wa0013_40233462562_o
Magic Realism Magic-Realism_71_img-20180214-wa0018_40233463602_o
Magic Realism Magic-Realism_71_img-20180215-wa0005_26409860178_o
Presentatie HvA | 20 november 2018
Tijdens deze meet-up vertellen Pieter de Wit (team ICTO HvA) en Rufus Baas (Practoraat Het Nieuwe kijken) meer over dit unieke project. Daarnaast konden de aanwezigen met een Oculus Go VR-bril ervaren wat dit lesmateriaal met hen deed. Ook spraken we over de plaats die het lesmateriaal kan krijgen in het onderwijs en op welke manier. Veel positieve reacties!
Draaidagen | 12 februari - 1 mei 2018
Meerdere draaidagen op het Mediacollege, locatie Dintelstraat. Het enthousiasme en de energie spatte er vanaf en de eerste beelden zijn veelbelovend. 
Kennismaking | 6 december 2017
De eerste kennismaking tussen de acteurs van de opleiding Filmacteur van het Mediacollege, de medewerkers van de HvA en het practoraat Het Nieuwe Kijken. Na een voorstelronde zijn er een aantal improvisatie-scenario’s uitgeprobeerd met een eenvoudige VR camera. Doel was om te ervaren hoe het voelt om ‘met’ een camera te acteren in plaats van voor een camera.

Materiaal beschikbaar voor docenten

Al het ontwikkelde materiaal is open beschikbaar op de website van ICTO HvA. De link vind je hieronder.
Magic Realism Magic-Realism_71_Screenshot-2018-12-10-at-16
Magic Realism Magic-Realism_71_Screenshot-2018-12-10-at-16
Magic Realism Magic-Realism_71_Screenshot-2018-12-10-at-16

Rufus Baas

Mediacollege Amsterdam

Gemaakt op 14-11-2018

Laatste aanpassing op 30-01-2019

X

Leuk dat je mee wilt denken, gebruik het onderstaande formulier om je vraag of suggestie in te dienen.