X

360° film in de les


Van een docent wordt verwacht dat ‘ie alles weet. Maar hoe realistisch is dat als de technologische ontwikkelingen nauwelijks zijn bij te benen? “Over 360°film is nog weinig bekend. Toch wilde ik deze nieuwe vorm van film behandelen in mijn lessen storytelling.” Martijn Vorstenbosch, docent AV (Audiovisueel), heeft hier een oplossing voor gevonden. “Ik ben samen met de studenten op onderzoek gegaan. Discussiëren, experimenteren en zo samen op zoek naar de (on)mogelijkheden van 360°film… Een leerzaam proces, zowel voor de studenten als voor mij.”  
Even terug naar de basis. Een 360°film is een film waarbij de kijker rond kan draaien en het beeld vanuit alle hoeken kan bekijken. “Dat brengt je gelijk al bij de eerste uitdaging: hoe stuur je de blik van de kijker? Bij de film zoals we die kennen, doe je dat met je lens. Jij bepaalt wat je laat zien door de keuzes die je maakt en de manier van monteren. Bij 360°film beslist de kijker zelf. En dat heeft consequenties voor de manier waarop je een verhaal vertelt. Over alles wat er om de camera heen gebeurt, moet je nadenken. Dus ook wat er achter je gebeurt. Want het komt in beeld.” 
Beeld is overal
Dat brengt ook praktische uitdagingen met zich mee. “Waar laat je de regisseur? Niet bij de camera want dan wordt hij automatisch onderdeel van de film. En de acteurs, wat is je looprichting? Wat doe je als je even geen rol hebt? Uit beeld lopen kan niet, je bent overal in beeld. En maak maar eens een storyboard op de manier die we gewend zijn. Met platte vellen waarop je snel een scène schetst. Dat lukt niet in 360°.” Voor dat laatste bedachten de studenten van Martijn een mooie oplossing. “Een storyboard in kubusvorm. Heel simpel en efficiënt, ik vind het een geweldig idee.” 
Van 2D naar 3D
Naast een andere invulling van de ruimte is ook tijd een factor om rekening mee te houden. Omdat de camera op één punt staat en rondom filmt, krijg je een lang shot in plaats van meerdere, aan elkaar gemonteerde shots. “Dat scheelt tijd omdat je niet hoeft te monteren, zou je denken. Maar dat is niet het geval. De tijd bij 360°film gaat zitten in het renderen, zeg maar het uitlezen van de gegevens in een 360°driedimensionaal beeld op de computer. Dat neemt veel tijd en ook geheugen in beslag.” 
Alles vergeten
Over het maken van films is veel informatie te vinden. Maar wil je een 360°film maken, dan moet je je behelpen met een handjevol vlogs en blogs. “Dat is misschien maar goed ook. Het beste is om alles wat je hebt geleerd te vergeten en opnieuw na te denken. Hoe maak je een 360°storyboard? Wat is de functie van de camera in de ruimte? Hoe laat je de toeschouwer de film beleven? Over dergelijke vragen hebben we het uitvoerig gehad.” Daarnaast was er ook ruimte in de lessen om met de 360°camera zelf te experimenteren. Studenten kozen een aantal scènes uit de film The Breakfast Club en maakten daar een remake van in 360°. “Zo kwamen ze er proefondervindelijk achter dat ook de camera anders werkt. De functies zijn beperkt, veel kan er niet. Zoals scherpstellen, inzoomen of verschillende lenzen gebruiken. Nee, het is een kwestie van goed positioneren en aanzetten.” 
Bestaat het écht nog niet?
Voor Martijn was het de eerste keer dat hij op deze manier lesgaf. “Nou ja, lesgaf… het was meer onderzoeken dan onderwijzen. Voor de studenten maar zeker ook voor mij. Ik heb de lessen als heel positief ervaren en er erg veel lol aan beleefd. En volgens mij de meeste studenten ook. We hebben het echt samen gedaan. Soms vroegen ze mij: ‘Maar bestaat hier echt nog niets voor?’ Nee dus, we hebben alles met elkaar uit moeten zoeken.”
Wordt vervolgd
De lessenserie, bestaande uit vier lessen van elk twee uur, is eenvoudig te realiseren. Al is het wel nodig om minimaal te investeren in een eenvoudige 360°camera, een computer met voldoende geheugen en een aantal VR-brillen. “Maar bij het Mediacollege Amsterdam beschikken we daar dankzij het Practoraat Het Nieuwe Kijken gelukkig al over.” Volgend jaar is het de bedoeling om de lessen over 360°film toe te voegen aan het lesprogramma. Studenten uit het eerste en tweede jaar krijgen dit als maatwerk bij AV aangeboden. Martijn kan dit alleen maar toejuichen. “Hoe mooi is het om studenten met behulp van nieuwe media een onderzoekende houding aan te leren. En om ze gelijktijdig kennis te laten maken met de mogelijkheden van de toekomst.” 
Magic Realism Magic-Realism_94_DSC_0192
Magic Realism Magic-Realism_94_RVA_0218
Magic Realism Magic-Realism_94_RVA_0221
Magic Realism Magic-Realism_94_RVA_0247

Renske Van Assema

Mediacollege Amsterdam

Gemaakt op 22-05-2019

Laatste aanpassing op 22-05-2019

X

Leuk dat je mee wilt denken, gebruik het onderstaande formulier om je vraag of suggestie in te dienen.